Varför säger vi missommar...när det heter midsommar ?!

Hörde en rolig insändare från Radio Dalarna i helgen. En man hade retat upp sig så till den grad att han stammade när han pratade. Han var så ursinning på att vi svenskar säger missommar istället för midsommar. Jag tror jag måste ställa mej på den sidan där vi säger missommar.
Så nu måste man börja artikulera bättre när man pratar så det blir rätt. Hur ska en ej svenskfödd person veta att det heter midsommar om vi hela tiden säger missommar. Ibland är dom bättre på svenska än vad vi " svenskar " är när det gäller grammatiken. Det fick jag erfara när jag arbetade med tjej från Bosnien. Hon ställde frågor till mej ibland som jag inte kunde svara på.
Jag har haft en skön och lugn midsommar i Hagsta med mamma och pappa Rolf. Mamma och jag tog fram stickningen ett tag. På midsommardagen kom syster från Falun med sin nya katt Godis. Hon var mysig och pratig på ett roligt sätt, hon lät som duva när hon pratade. Så vi tror hon hade missuppfattat det hela, hon gick omkring och trodde hon var en duva istället för en katt.
Nu är jag hemma igen och med vad innebär. Katterna skällde ut mej så fort jag kom innan för dörren. Dom gillar inte när jag åker bort. Hade haft en kattvakt här som sa att Spöket hade legat under sängen hela tiden.
Nej nu ska jag ta mej en kopp kaffe på altanen och titta på min fina rabatt som jag har fixat.
Ha det så bra. Kram till Er alla.
 

Kommentarer
Postat av: Christina

Ha en bra sommar!

2012-06-30 @ 20:05:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0